logo
امروز : جمعه ۳۰ شهریور ۱۴۰۳ ساعت ۳:۱۷
[ شناسه خبر : ۶۷۸۵ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
با حضور هنرمندان مطرح کشور؛

مراسم "آشیق لار بایرامی" در زنجان برگزار می شود/ قدمت 7 هزار ساله موسیقی آشیقی در زنجان

مراسم-"آشیق-لار-بایرامی"-در-زنجان-برگزار-می-شود-قدمت-7-هزار-ساله-موسیقی-آشیقی-در-زنجان

مراسم "آشیق لار بایرامی" با حضور هنرمندان مطرح کشور،15 اردیبهشت ماه سال جاری در زنجان برگزار می شود.

به گزارش موج رسا; موسیقی همواره در زنجان از طرفداران بیشماری برخوردار است و در جشن ها و مناسبت های مختلف از موسیقی سنتی زنجان استفاده می شود.

موسیقی آشیقی زنجان در استان های همجوار نیز مورد توجه است و علاقه مندان به موسیقی از این هنر استقبال خوبی دارند،برگزاری جشنواره مختلف موسیقی در زنجان موجب شده تا مردم و هنرمندان نیز از این هنر به خوبی استفاده کنند.

موسیقی آشیقی زنجان زبانزد مردم کشور است، این موسیقی بومی زنجانی ها و بازتاب مهم‌ ترین وجوه و جوانب زندگی مردم محسوب می شود،دستگاه ‌ها و مقام‌ های آذربایجان با داشتن زیر و بم‌ های ویژه و حالات لطیف هر کدام گویای دریایی از تحولات درونی مردم هستند.

خوانندگان بزرگی مانند مصطفی پایان، پروفسور بلبل و ... توانسته‌ اند تاکنون مقام ‌های موسیقی آذربایجان را به طور استادانه‌ ای اجرا کنند.

ویژگی و مشخصات موسیقی ملی، سنتی و آذربایجانی در جهات و وجوه مختلفی متجلی می‌شود، قدیمی ‌‌ترین آلت موسیقی آذربایجان ساز است که یکی از آلات موسیقی کهن است که قدیمی ‌ها به آن «قوپوز» می‌گفتند و امروز به «ساز» معروف شده است.

یکی از خصیصه‌ های بارز موسیقی آذربایجانی بدیهه ‌گویی و بدیهه نوازی است که این خصیصه به مجری آهنگ اجازه می‌‌دهد که نیروی فانتزی و قوه خیال خویش را در مقیاس وسیعی به کار اندازد و در عرصه پهناوری به کار گیرد.

 

*تجلیل از مقام استاد مسلم عسگری

 امسال نیز مراسم آشیق لار بایرامی در زنجان با تجلیل از مقام استاد مسلم عسگری در زنجان برگزار می شود.

این مراسم 15 اردیبهشت ماه سال جاری باحضور اساتید موسیقی آشیقی کشور،در زنجان برگزار می‌شود.

ساعت برگزاری این مراسم 17 عصر روز شنبه در فرهنگسرای امام خمینی (ره) است.

گفتنی است،پیوستگی فرهنگی و قومی مردم استان با مردم آذری زبان از یک سو و ارتباط آن با منطقه های کردنشین و گیلک نشین و تهران از سویی دیگر زمینه شکل گیری نوعی از موسیقی محلی ویژه ای را فراهم آورده که به « موسیقی زنجانی» معروف است.

 اما باید به یاد داشت، پیوستگی عمیق و ریشه داری میان موسیقی زنجانی با موسیقی آذربایجانی است.

در بیشتر روستاهای استان زنجان، جشن های عروسی با هنرنمایی های آشیق ها آغاز و پایان می یابند.

در حال حاضر آشیق های زنجان با نغمه ها و ترانه های دلکش و داستان سرایی های خود رونق بخش محفل ها و جشن های مردم استان هستند.

علاوه بر آن موسیقی مقامی نیز در برخی از جشن های مردم به ویژه در مناطق شهری نواخته می شود و آواز افشاری و آواز بیات تُرک از موسیقی های اصیل منطقه زنجان است.  هنر موسیقی آشیقی قدمتی هفت هزار ساله دارد که به عنوان موسیقی بومی آذربایجانی ها مورد استقبال بسیاری از مردم  زنجان است.

 

*هنر بومی آذربایجانی ها مورد توجه جهانیان

علیرغم اینکه بیش از دوهزار سال است که غرب وشرق به قدرت موسیقی در برانگیختن احساسات اذعان کرده‌اند، هنر موسیقی آشیقی با قدمت دیرینه و هفت هزار ساله به عنوان یک هنر بومی و اصیل آذربایجان مطرح است.

قدمت این هنر موجب شده است تا مجسمه ای از یک هنرمند آشیقی در موزه فرانسه به نمایش درآید که همین مساله اصالت این هنر آذری را متذکر می شود.  موسیقی آذری آشیقی که بازتاب کننده جوانب زندگی مردم است، مفاهیم اجتماعی، عرفانی، اخلاقی و دنیوی را مورد تاکید قرار می دهد و احوالات مختلف احساسات، غم و شادی، وصال یار و قهرمانی ها از طریق این موسیقی به شنونده منتقل می شود.

شایان ذکر است که عید عاشیق‌ها، به عنوان میراث معنوی، در روز ۲۲ دی‌ماه سال ۱۳۸۸ به شماره پرونده ۸۰ به ثبت ملی رسیده است و حوزه ی موسیقی عاشیقی زنجان با برگزاری این مراسم در بین هفت حوزه داخل کشور، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. این مراسم از سال ۱۳۸۵ برگزار شده و امسال نیز سیزدهمین دوره ی آن برگزار می شود.//ن

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر